زنان مبتلا به دیابت نوع 2 احتمالاً بیشتر اختلالات خواب را در گذار از دوران یائسگی تجربه می کنند

 15 اوت 2019 - مطالعه ی محققان آمریکایی نشان داد که زنان مبتلا به دیابت نوع 2 بعد از یائسگی در مقایسه با افراد فاقد این بیماری اختلالات خواب را احتمالا بیشتر تجربه می کنند.

در مطالعات قبلی به ارتباط بین تغییرات هورمونی و حساسیت به انسولین و متابولیسم گلوکز اشاره شده بود. از سوی دیگر تغییرات هورمونی با اختلال در الگوهای خواب زنان مرتبط بوده است.

هورمون های استروژن و پروژسترون هر دو عواملی هستند که بر پاسخ سلولها به انسولین تأثیر می گذارند و تغییرات هورمونی در انتقال به دوره ی یائسگی می تواند نوساناتی در سطح قند خون ایجاد کند. دانشمندان بر این باورند که وجود اختلالات خواب می تواند عاملی برای تشخیص سریعتر دیابت نوع 2 در زنان در دوران یائسگی باشد. همچنین تصور می شود که تغییرات هورمونی بر کیفیت خواب زنان در دوران یائسگی به دلیل تعریق شبانه و گرگرفتگی تأثیر می گذارد.

تاکنون در هیچ مطالعه ای ارتباط مستقیم بین دیابت نوع 2 و اختلالات خواب در زنان در گذار از یائسگی بررسی نشده بود.

نتایج این مطالعه نشان داد که میانگین تعداد اختلالات خواب در زنان مبتلا به دیابت نوع 2 در مقایسه با زنان فاقد این بیماری، بسیار بیشتر است. همچنین شدت مشکلات خواب در زنان مبتلا به دیابت نوع 2 در مقایسه با زنان فاقد دیابت نوع 2 ، بیشتر است.

محققان نتایج تحقیقات خود را در چهار گروه قومی مقایسه کرده و دریافتند که زنان آسیایی مشکلات بارزتری را تجربه می کنند. داده ها از دو مطالعه بزرگ مبتنی بر نظرسنجی های اینترنتی جمع آوری شده است.

مدیر پزشکی NAMS دکتر استفانی فوبیون گفت: این مطالعه نشان داد اختلالات خواب در زنان آسیایی مبتلا به دیابت نوع 2 در دوران پس از یائسگی در مقایسه با زنانی که به دیابت نوع 2 مبتلا نیستند، بیشتر است. با توجه به محدودیت های این تجزیه و تحلیل، به مطالعات بیشتری نیاز داریم، اما تحقیق اخیر این واقعیت را برجسته نمود که مشکلات خواب در زنان میانسال رایج است.

خواب یک عامل مهم در سلامت است و زنانی که از کم خوابی رنج می برند باید در مورد اختلالات خواب شایع و قابل درمان مانند بی خوابی(insomnia)، آپنه انسدادی خواب و سندرم پاهای بی قرار، معاینه و ارزیابی شوند.

نتایج این تحقیق در مجله Menopause منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/aug/women-with-type-2-diabetes-could-be-more-likely-to-experience-sleep-disturbances-during-menopause-91341616.html